В Україні відсутня акредитована структура, котра має повноваження визначати справжність комплектуючих до вертольотів Мі-8МТ, що спровокувало конфіскацію озброєння та повернення двох гелікоптерів до військових підрозділів без бойової готовності. Це формує технічний, правовий та охоронний простір, наражаючи на небезпеку обороноздатність держави.

В Україні немає жодної ліцензованої організації з технічного обслуговування та лагодження вертольотів типу Мі-8МТ, яка б володіла повноваженнями встановлювати дійсність компонентів до цих гвинтокрилих машин. Цей недолік в системі оборонного авіабудування послужив основою для започаткування карного провадження та затримання озброєння двох армійських вертольотів, припинення гарантійних процедур та повернення до військових частин двох гелікоптерів у небоєздатному стані, інформує УНН.
Немає кому визначати автентичність деталей до вертольотів Ми
В Україні на даний момент не існує жодного авторизованого органу з технічного сервісу та відновлення вертольотів типу Мі-8МТ, який би мав право встановлювати або засвідчувати оригінальність деталей до цих вертольотів. Вочевидь така ситуація склалася через те, що творець і виробник даних вертольотів є російським, а отже будь-яке партнерство з ним є неможливим.
У той же час відсутність уповноваженого інституту створює технічну, юридичну та безпекову порожнечу, що вже призвела до припинення модернізації техніки та поставила під удар обороноздатність країни. Адже два вертольоти, що знаходилися у військових частинах і виконували бойові завдання, через правові недоліки після запланованого капітального відновлення втратили своє оснащення і повернулися до війська без зброї.
Зрозуміло, що без ліцензованої структури будь-які “фахові висновки” про справжність компонентів перетворюються на суб’єктивні міркування, котрі можуть стати підставою для ухвалення рішень, що шкодять обороноздатності, а також лягти в основу кримінальних справ.
Модернізація гелікоптерів та раптові “сумніви” щодо деталей
На початку 2024 року підприємство “МС Авіа-Грейд” виконало державне замовлення з дообладнання двох вертольотів Мі-8МТ бойовими системами, електронікою та засобами захисту. Після доопрацювання вертольоти пройшли технічні та льотні випробування, були прийняті військовими підрозділами. Один з вертольотів успішно виконував бойові місії, інший перебував на постійному бойовому чергуванні.
Згодом вертольоти для подовження льотного терміну служби передали на плановий капремонт іншому підприємству – “Авіакон”. Саме там без залучення представників “МС Авіа-Грейду”, незважаючи на діючі гарантійні зобов’язання (встановлені системи перебували на гарантії у постачальника), демонтували та розібрали встановлені системи озброєння. Згодом з’явилися заяви про нібито несправжність обладнання, встановленого в процесі модернізації вертольотів.
Однак, зіставлення розібраних систем озброєння провели не за актуальною українською документацією ДСТУ, а за радянськими та російськими ГОСТами. Варто зауважити, що українські державні нормативи були затверджені ще у 2023 році.
У “МС Авіа-Грейд” пояснили, що встановлені ним деталі відповідають українській документації, але відрізняються від російського ГОСТу. З цієї причини їх вирішили визнати “неавтентичними”.
По суті за цим принципом під сумнів можна поставити будь-яку модернізацію бойової техніки радянського зразка, котру зараз використовують військові на передовій.
Чому в Україні неможливо провести перевірку автентичності деталей Ми-8
Як уже згадувалося вище, єдина інстанція, яка могла б офіційно підтвердити відповідність деталей авіаційної техніки радянських типів, – це розробник з росії. Саме ця фірма може здійснювати авторський контроль, володіє оригінальною серійною та ремонтною документацією.
Українським авіабудівним компаніям після початку війни з росією довелося адаптуватися, створити власну документацію і працювати вже за українськими нормами, щоб мати можливість ремонтувати і вдосконалювати ту техніку, котра залишилася у спадок від радянського союзу, а також яку було закуплено в росії раніше. Тому жодна українська компанія не може правомірно проводити автентифікацію.
Наша компанія не може здійснювати перевірку справжності під час проведення вхідного контролю у зв’язку з відсутністю на підприємстві наявної та актуальної серійної або ремонтної документації на дані вироби від розробника/виробника, який здійснює безпосередній авторський нагляд та знаходиться в країні-агресорі та підпадає під дію санкцій
– пояснили в «МС Авіа-Грейд».
Арешт озброєння, недопуск до гарантій і втрата боєздатності
Не дивлячись на відсутність будь-яких законних підстав для оцінки оригінальності, слідчі Департаменту військової контррозвідки СБУ відкрили карне провадження та конфіскували озброєння, встановлене на вертольоти. Представників “МС Авіа-Грейд” до обладнання не допустили, технічну документацію не запросили, гарантійні заходи заблокували. Очевидно не було проведено роботу і з постачальником обладнання.
Зокрема, слідчі ймовірно досі не запитали у постачальника про те, яке обладнання було поставлене і перебувало у нього на гарантії.
У підсумку два вертольоти після капремонту повернулися у військові підрозділи без зброї й без можливості виконувати бойові завдання.
