Сімейні традиції компанії «ІнтерХім»

"Головне, що ми даємо своїм працівникам, — це підтримка", — Анатолій Редер, "ІнтерХім"

Анатолій Редер, власник компанії "ІнтерХім"

Власник «ІнтерХім» Анатолій Редер про «сімейну» HR-політику, війну та новини з полів Ukraine Recovery Conference 2024. 

Анатолій Редер за життя отримав чимало нагород. У 2021-му він став кавалером ордена князя Ярослава Мудрого V ступеня. Але, каже, найпочеснішою вважає першу відзнаку — «Найкращий роботодавець». Вона виглядає як маленький алюмінієвий бейджик, проте символізує для Редера важливе досягнення. У 1990-х підприємець зміг повернути до лабораторій науковців, які через бідність змушені були торгувати на ринку «7-й кілометр» в Одесі. 

В інтерв’ю Анатолій Редер розповів, як змінювалася HR-політика компанії упродовж 32 років її існування, як на неї вплинула війна. А ще поділився враженнями від участі у Консультативній раді бізнесу на міжнародному заході з відбудови Ukraine Recovery Conference 2024.

Ви один із двох делегатів України, які увійшли до Консультативної ради бізнесу (Business Advisory Council, BAC). Поділіться, будь ласка, цим досвідом.

Підписуйтесь на Telegram-канал delo.ua

— Насправді було несподівано, що мене номінували стати делегатом ВАС від України. По суті, це такий бізнес-підрозділ, який надаватиме пропозиції політикам щодо відновлення України. Ми спільно з іноземними колегами напрацьовуватимемо рішення щодо відновлення та поліпшення різних сфер життя України. 

Перша зустріч відбулася 11-12 червня, це був цікавий досвід. Я сидів за столом із представниками дуже великих світових компаній, як-от Siemens Energy, McDonald’s Corporation тощо. Я побачив, що всі вони позитивно ставляться до України.

Що вам найбільше запам’яталося, можливо, чийсь виступ чи неформальне спілкування?

— Представник Норвегії сказав фразу, яку неможливо забути. Вона звучить приблизно так: «Усе, що зараз відбувається,— цивілізаційний виклик для нас. Якщо ми не зможемо на нього відповісти, довести до перемоги України, то ми втратимо цілу цивілізацію, яку будували тисячоліттями». І це не просто красиві слова. Я побачив, що люди дійсно хочуть допомогти Україні. 

Інша річ, що у мирній Європі після Другої світової склалися певні правила, стандартні процедури, дуже багато різних регуляцій. Порушувати їх компанії не можуть. Та якщо йти за цими регуляціями, то швидко відповідати на виклики, з яким стикається Україна, не вдасться. Зокрема, голова ВАС визнав, що з наявними стандартними процедурами, якщо почати процес відвантаження, наприклад, газової турбіни для відновлення енергомереж, то Україна отримає їх через 2,5 роки. Звісно, всі розуміють, що це запізно. 

І як бути з такою зарегульованістю процесів? Чи є бачення, як це змінити?

— У західних партнерів є розуміння, що ці процедури потрібно порушити. Ось, наприклад, згаданий кейс щодо турбін. Є покупці, які мають отримати їх уже найближчим часом. Європейці бачать вихід у тому, аби домовитися з ними і відвантажити ці турбіни в Україну. Тобто це точкове реагування на конкретну ситуацію. Але війна потроху змінює й саму Європу. Одна з представниць ЄС сказала, що Україна потрібна ЄС навіть більше, ніж ЄС Україні. Бо Україна приносить в Європу позитивну конкуренцію, нижчі ціни, значно вищий рівень диджиталізації і можливість ухвалення швидких рішень. Це приємно чути, бо ми надто довго себе недооцінювали.

Коли буде наступна зустріч ВАС і що там відбуватиметься?

— Наступне засідання буде наприкінці липня. Ми працюватимемо у групах, у кожної буде своя мета. Наша група обговорюватиме, зокрема, адміністрування податків. На цю сферу в Україні є багато нарікань з боку міжнародних компаній, які працюють у нас і бачать реалії. Я представлю своє бачення вирішення цієї ситуації. Звісно, усі ці питання дуже непрості як для нас, так і для ЄС. Але ми для того й збираємося, щоб їх вирішити.

Поділіться тезами, яке ваше бачення кращої податкової системи?

— Я понад 35 років в українському бізнесі. Тому я чітко бачу основні проблеми у податковому законодавстві. Зараз ми маємо систему, яка не дає бізнесу жодних бонусів, натомість створює великі корупційні ризики. Така ситуація явно не сприяє інвестиціям. Я вважаю, що потрібно прибрати податок на прибуток і ПДВ, замість них підприємства сплачуватимуть податок на трудовий ресурс. Його розмір залежатиме від освіти, кваліфікації та пільгового статусу працівників.

Це дасть прогнозоване наповнення бюджету і розставить всі крапки над «і» між податковою та платниками. Адже у питанні податку на прибуток (йдеться про витрати, які зменшують базу оподаткування. — Ред.) ми з державою ніколи не досягнемо балансу та взаєморозуміння. 

Що обговорюватимуть в інших групах?

— Воєнні ризики і їхнє страхування, ще буде фінансова група. І окремо обговорюватимуть питання освіти та тренінгів як запоруку успішного відновлення України. 

Поговорімо про «ІнтерХім» і людей, які там працюють. Ви на ринку з 1992 року.  Як за цей час змінювалися ваші HR-політики? 

— Ми маємо свою історію формування та еволюції HR-політики. Так склалося, що від початку ми були такою собі «сімейною» компанією. Всі люди знали одне одного досить близько: якщо не з дитинства, то з університету точно. Саме вони і стали основою компанії, основою HR-політики. Я розумію, що це, може, не ідеальна схема. Але у нас було саме так, і свій колектив ми формували дуже ретельно. Зрештою це дало свої результати і під час війни. 

Зараз у нас працює приблизно тисяча людей. І досі це «сімейна» компанія, але трохи в іншому вимірі: у нас працюють родинами. Спочатку приходить хтось один, потім знаходиться місце і для іншого члена сім’ї. 

Як ви долали виклики, що виникли під час повномасштабної війни? 

— У лютому та на початку березня з тисячі людей виїхало приблизно 80. Це були вимушені релокації, люди не могли вчинити інакше через дітей чи з інших обставин. Зрештою за 4-5 місяців більшість із цих працівників повернулися. 

Я вважаю, що такий виклик можливої міграції ми успішно пройшли завдяки тому, що, як я казав, дуже ретельно будували колектив від самого початку. 

Ваша компанія є наукоємним бізнесом. Як ви компенсуєте дефіцит кадрів?

— Дійсно, від першого дня і донині фахівців шукати важко. Але ми давно стали центром навчання для кількох університетів — Одеського, Харківського, Запорізького. Студенти приїжджають до нас на практику, бачать, як усе працює. А згодом вони повертаються у компанію працювати, вже маючи повну освіту. 

Чи змінилися схеми утримання, наймання та мотивації персоналу під час війни?

— Я б не сказав, що тут є щось нове. Є два шляхи зростання для людини — кар’єрно, отримуючи вищу посаду, або ж разом із компанією. І ми даємо людині можливість обирати свій шлях.  

Ми дуже відповідально ставимося до зарплати. За весь період війни лише раз затримали її на один день. Також у нас є 13-та зарплата. Її розраховують, зважаючи на те, скільки людина працює у компанії. Так от щодо питання результату політики утримання: абсолютна більшість людей з нами уже понад 10-15 років. 

Тут немає нічого нового. Людям потрібна цікава корисна робота, перспективна компанія, комфорт, умови для розвитку, соціальний захист і безпека. Сама робота стимулює людей продовжувати працювати. Адже вона цікава і залишається такою навіть у війну: ми продовжуємо дослідження, розробляємо нову молекулу — це буде знеболювальне. Відтак люди розуміють, що вони причетні до створення чогось нового, важливого.

Які умови для комфорту та соціального захисту ви створили в «ІнтерХім»?

— Ми компенсуємо 50% медичного страхування, люди безкоштовно вивчають англійську мову. Для фахівців з інших міст у нас є гуртожиток. Згодом вони мають змогу орендувати комфортніше житло. Також ми даємо іпотеку, її отримали понад 200 наших працівників.

А щодо комфорту, то це великі і маленькі речі. Наприклад, ми маємо власний ресторан, де готують якісні страви. Вишуканий обід обходиться у 45-50 грн. У нас є бомбосховище, гаряча вода. Всюди чисто. Є парк, де можна перепочити, кавові апарати на території. Під час обіду грає класична музика, є басейн з рибами, розмальована стеля… 

Але головне, що ми даємо працівникам, — це підтримка. Якщо, не дай боже, десь прилітає або хтось хворіє, отримує поранення чи помирає, ми підтримуємо матеріально таких людей. 

А як щодо ментального здоров’я персоналу? Що ви робите, аби підтримати його? 

— Тут немає рецепта, це проблема всього суспільства. Для себе ми знайшли один спосіб — це піклування про колектив. Люди розуміють, що сюди можна прийти і розв’язати свої питання. Я вважаю, все це підтримує психологічний стан. 

У нас у штаті є психологи і цілий медичний підрозділ, який працює з людьми щодня. Але це не нові практики, ми мали їх і до війни.

Чи проводите ви якесь специфічне навчання персоналу зараз? 

— Так, ми додали курси першої медичної допомоги. Уже кілька разів проводили, відпрацьовували навички на моделях. Витратили достатньо велику кількість часу і ресурсів на це, але більшість персоналу розуміється на наданні першої медичної допомоги.

А загалом ми підтримуємо всі види навчань, що були раніше.

Через війну відбулася масштабна трудова міграція українців. Що треба буде зробити, аби компенсувати відтік працівників?

— Жодні штучні дії нічого не принесуть. Держава має бути нормальною. Треба вирішити питання з податковим законодавством, з нормальним ставленням влади до людей. Усе має стати прозорим і зрозумілим. Нічим іншим людей сюди не затягнути. Якщо буде робота, комфортні умови, позитивний європейський соціум, люди будуть повертатися. Це прості зрозумілі кроки.  

Джерело

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю любов'ю

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *