В Україні відсутня акредитована установа для підтвердження справжності комплектуючих гелікоптерів Мі-8МТ.

В Україні відсутня акредитована структура, котра має повноваження визначати справжність комплектуючих до вертольотів Мі-8МТ, що спровокувало конфіскацію озброєння та повернення двох гелікоптерів до військових підрозділів без бойової готовності. Це формує технічний, правовий та охоронний простір, наражаючи на небезпеку обороноздатність держави.

Україна не має сертифікованої організації, яка може визначати автентичність деталей вертольотів Ми-8МТ

В Україні немає жодної ліцензованої організації з технічного обслуговування та лагодження вертольотів типу Мі-8МТ, яка б володіла повноваженнями встановлювати дійсність компонентів до цих гвинтокрилих машин. Цей недолік в системі оборонного авіабудування послужив основою для започаткування карного провадження та затримання озброєння двох армійських вертольотів, припинення гарантійних процедур та повернення до військових частин двох гелікоптерів у небоєздатному стані, інформує УНН.

Немає кому визначати автентичність деталей до вертольотів Ми

В Україні на даний момент не існує жодного авторизованого органу з технічного сервісу та відновлення вертольотів типу Мі-8МТ, який би мав право встановлювати або засвідчувати оригінальність деталей до цих вертольотів. Вочевидь така ситуація склалася через те, що творець і виробник даних вертольотів є російським, а отже будь-яке партнерство з ним є неможливим.

У той же час відсутність уповноваженого інституту створює технічну, юридичну та безпекову порожнечу, що вже призвела до припинення модернізації техніки та поставила під удар обороноздатність країни. Адже два вертольоти, що знаходилися у військових частинах і виконували бойові завдання, через правові недоліки після запланованого капітального відновлення втратили своє оснащення і повернулися до війська без зброї.

Зрозуміло, що без ліцензованої структури будь-які “фахові висновки” про справжність компонентів перетворюються на суб’єктивні міркування, котрі можуть стати підставою для ухвалення рішень, що шкодять обороноздатності, а також лягти в основу кримінальних справ.

Модернізація гелікоптерів та раптові “сумніви” щодо деталей

На початку 2024 року підприємство “МС Авіа-Грейд” виконало державне замовлення з дообладнання двох вертольотів Мі-8МТ бойовими системами, електронікою та засобами захисту. Після доопрацювання вертольоти пройшли технічні та льотні випробування, були прийняті військовими підрозділами. Один з вертольотів успішно виконував бойові місії, інший перебував на постійному бойовому чергуванні.

Згодом вертольоти для подовження льотного терміну служби передали на плановий капремонт іншому підприємству – “Авіакон”. Саме там без залучення представників “МС Авіа-Грейду”, незважаючи на діючі гарантійні зобов’язання (встановлені системи перебували на гарантії у постачальника), демонтували та розібрали встановлені системи озброєння. Згодом з’явилися заяви про нібито несправжність обладнання, встановленого в процесі модернізації вертольотів.

Однак, зіставлення розібраних систем озброєння провели не за актуальною українською документацією ДСТУ, а за радянськими та російськими ГОСТами. Варто зауважити, що українські державні нормативи були затверджені ще у 2023 році.

У “МС Авіа-Грейд” пояснили, що встановлені ним деталі відповідають українській документації, але відрізняються від російського ГОСТу. З цієї причини їх вирішили визнати “неавтентичними”. 

По суті за цим принципом під сумнів можна поставити будь-яку модернізацію бойової техніки радянського зразка, котру зараз використовують військові на передовій.

Чому в Україні неможливо провести перевірку автентичності деталей Ми-8 

Як уже згадувалося вище, єдина інстанція, яка могла б офіційно підтвердити відповідність деталей авіаційної техніки радянських типів, – це розробник з росії. Саме ця фірма може здійснювати авторський контроль, володіє оригінальною серійною та ремонтною документацією.

Українським авіабудівним компаніям після початку війни з росією довелося адаптуватися, створити власну документацію і працювати вже за українськими нормами, щоб мати можливість ремонтувати і вдосконалювати ту техніку, котра залишилася у спадок від радянського союзу, а також яку було закуплено в росії раніше. Тому жодна українська компанія не може правомірно проводити автентифікацію.

Наша компанія не може здійснювати перевірку справжності під час проведення вхідного контролю у зв’язку з відсутністю на підприємстві наявної та актуальної серійної або ремонтної документації на дані вироби від розробника/виробника, який здійснює безпосередній авторський нагляд та знаходиться в країні-агресорі та підпадає під дію санкцій 

– пояснили в «МС Авіа-Грейд».

Арешт озброєння, недопуск до гарантій і втрата боєздатності

Не дивлячись на відсутність будь-яких законних підстав для оцінки оригінальності, слідчі Департаменту військової контррозвідки СБУ відкрили карне провадження та конфіскували озброєння, встановлене на вертольоти. Представників “МС Авіа-Грейд” до обладнання не допустили, технічну документацію не запросили, гарантійні заходи заблокували. Очевидно не було проведено роботу і з постачальником обладнання.

Зокрема, слідчі ймовірно досі не запитали у постачальника про те, яке обладнання було поставлене і перебувало у нього на гарантії.

У підсумку два вертольоти після капремонту повернулися у військові підрозділи без зброї й без можливості виконувати бойові завдання.

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *