“Гомін”: Шлях до успіху. Монетизація академічного хорового мистецтва.

“`html

  • Мар'яна Цимбалюк

    Мар'яна Цимбалюк

    для Delo.ua

Гомін

Виконання хором Гомін

Численні перегляди хорового відтворення пісні “Цей сон” у TikTok миттєво зробили ансамбль Гомін відомим і успішним. Якщо раніше колектив організовував по 5-8 виступів щомісяця у рідному місті, то зараз — по 40-50 показів за цей же час по всій Україні. Диригент хору Вадим Яценко — теперішня зірка соцмереж, керівництво збільшує витрати на рекламу та збільшило заробітну плату колективу.

Це наразі один із небагатьох прикладів, як державна структура зуміла створити дійсно успішний проєкт у сфері шоу-бізнесу, адже хор Гомін є частиною Львівського органного залу. А сам зал є комунальним підприємством Львівської обласної ради.

Проте все це — зовсім не випадкова подія. Управління хору тривалий час знаходило обдарованого і харизматичного керівника, поповнювало репертуар, розробляло сучасні режисерські рішення.

Як все це відбувалося, з якої причини вдалось зробити популярним академічний хоровий спів — в інтерв’ю Delo.ua розказав Тарас Демко, культурний діяч, один із керівників Львівського органного залу.

Розпочну нашу бесіду одразу з головного питання. Тарасе, Ви себе показуєте як менеджера культури. Поділіться, будь ласка, яка формула успішності цього виду управління на основі прикладу хору Гомін?

— Хор Гомін було утворено у 1988 році, з 90-х років він працює під контролем управління культури Львівської міської ради, тобто являється муніципальним. Його приєднали до Львівського органного залу на початку 2023 року.

Перед нами з’явилось завдання — розвивати хор, бо раніше в нас працювали виключно музиканти-інструменталісти, а також ми розвивали проєктний оркестр.

Разом з приєднанням хору у нас постало багато цікавих проблем, потрібно було врегулювати різноманітні командні моменти, контракти артистів та репетиційний процес, однак найбільшою перешкодою був слабкий попит на хорову музику.

Організовуючи виступи хору Гомін, ми зрозуміли, що квитки не будуть продаватися надто активно на самому початку, тому що становище з хорами було скрутним по всій Україні. Хорове мистецтво — це той тип мистецтва, який заохочує багато відданих людей, тобто особистостей, які дійсно захоплені своєю роботою. Хори в нашій державі бувають або муніципальні, або державні, національні, або самодіяльні. Це не ті структури, які мають достаток ресурсу — у цій царині часто жаліються на низьку заробітну плату і відтік людей, відсутність мотивації. Це сумна реальність.

А як продемонструвати публіці позитивний кейс, що хор — це дуже круто? І ми маємо можливість виставляти на продаж ці заходи, які будуть відвідувати? Це було одне з наших прагнень. Ми почали думати, що робити — провели безліч творчих експериментів з різними концертними програмами і спостерігали, на що реагує публіка. Розробляли ідеї: і хорову музику при світлі свічок — це той напрямок, який ми, між іншим, започаткували в Україні, безпосередньо у Львівському органному залі, і серйозну академічну музику, і колаборації з різними колективами та інструментами.

Фото 2 — Запланований маркетинговий вибух. Як хор Гомін продає 300 квитків за 30 хвилин

Тарас Демко

Одночасно ми провели змагання на посади нових артистів, тобто кастинги. Ми були змушені трохи змінити склад хору Гомін, але до нас приєдналися дійсно чудові вокалісти. Паралельно ми активно підшукували диригента хору. Цей процес був довготривалим, тому що за рік ми запросили на різні проєкти близько 10 диригентів. Одним з них був Вадим, і вже у серпні 2023 року ми йому запропонували стати художнім керівником хору. Він надзвичайно обдарований хормейстер, вокаліст і музикант. Вадим також обіймає посаду головного хормейстера у Львівській опері.

Оновлений склад хору презентував нову та цікаву хорову програму на фестивалі у Швеції вже буквально за декілька місяців. А під час нашої наступної гастрольної подорожі ми здійснили флешмоб — виконання “Щедрика” — на головній станції метро Стокгольма. Відео цього виступу я опублікував на власній сторінці у TikTok, результат — 1 млн переглядів.

Хорові програми почали викликати великий інтерес, особливо серед блогерів. Маркетинг має важливе значення, але він не може існувати на порожньому місці — має бути якісний і професійний продукт. Тому що завдяки маркетингу ми популяризуємо наші виступи, заохочуємо купувати квитки і приходити на заходи, але коли відвідувачі побачать, що реклама нічим не підкріплена, то це не принесе очікуваного результату. Необхідно мати дуже потужний людський потенціал, команду, налагодити системну та зрозумілу усім репетиційну і концертну роботу над вивченням нових програм — це і є ключовим в культурному менеджменті.

З якими почуттями люди відвідують концерти Гомін?

— Ми чекаємо відвідувачів, щоб поділитися з ними чимось важливим. Те важливе залежить від різноманітних концертних програм. Звичайно, ми працюємо для дуже широкої аудиторії. Насправді у нас є декілька цільових аудиторій, оскільки мистецький продукт варто диференціювати і чітко усвідомлювати, для кого ми це робимо. Наприклад, в органному залі є програми для дітвори, є програми, які будуть цікаві людям для романтичних зустрічей, а також для шанувальників і знавців академічної музики, тощо.

А хто головна цільова аудиторія хору?

— До травня ми визначали нашу основну аудиторію хору як прихильники хорової музики і, ймовірно, ті, хто самі колись співали у хорі в дитинстві, та ті, хто налаштовані на різні експерименти. Це була дуже різноманітна група. Як виявилося, людей, які мали досвід хорового співу, дуже багато в Україні. Тому що в кожній школі є хор. Зараз ми вийшли на ширший цільовий ресурс — це люди, які цікавляться українським і які бажають відкрити для себе нову якість. А також люди, які цікавляться українським театром, кіно. Таких людей зараз також дуже багато.

Фото 3 — Запланований маркетинговий вибух. Як хор Гомін продає 300 квитків за 30 хвилин

Гомін муніципальний проєкт, але у своїй роботі ви застосовуєте маркетингові інструменти. TіkTок відіграв вирішальну роль у популяризації, тому що на перший погляд здається, що ваша аудиторія “не перебуває” в TіkTоk і це якісь непоєднувані речі, чи я помиляюся?

— Ми проаналізували маркетинговий вибух хору. Я пов’язую це з декількома моментами. У нас професійна команда у рекламному відділі, ми використовуємо не тільки один інструмент, а декілька засобів: від імейл-розсилки до таргетованої реклами в Інтернеті, співпрацю зі ЗМІ, блогерами, креативи та експерименти.

Ми переконались, що TіkTоk добре працює, коли розмістили відео флешмобу, і вирішили діяти цим шляхом, тому що присутність в соціальних мережах позначається на продажах.

Раніше на всіх заходах хору та органного залу ми дозволяли відвідувачам вільну аматорську зйомку. На концерті ретро пісень Гомін ми вирішили обмежити зйомку. Це був продуманий крок, тому що прагнули створити власний професійний контент і розмістити в соціальних мережах. Коли втілили задум, трапився бум! Перегляди били рекорди — люди бажали отримати частинку цієї програми, бо на відео хор не тільки співає, а й рухається до залу, танцює, відтворює театральні сценки. Непідробні емоції. З цього і почався інформаційний вибух.

Інноваційність — це те, що здійснюєш вперше і по-новому. В сучасному світі вигадати щось нове і успішне — це віднайти комбінацію чогось на перший погляд непоєднуваного.

Гомін виконував трек в останній серії серіалу “Чорнобиль”. Чому тоді, маючи колаборацію із всесвітньо відомим брендом HBO, хор не здобув популярність?

— Тоді хор був іншим. Склад хору інший, хоча деякі вокалісти залишились. Інші люди, інша організація, керівництво, менеджмент.

Хор співпрацював з нашим концертним залом — вони влаштовували концерти і ми були партнерами. І тоді я мав бесіду з колективом хору, щоб скористатися цією медійністю “Чорнобиля”. Я пропонував, щоб хор виступав на сцені в жовтих протирадіаційних плащах та масках. Я запевняв їх: “Ми миттєво продамо зал, якщо ви виступите у концептуальному образі”. Але вони, на жаль, не погодилися, тому що мали інші плани. А це була можливість для розвитку, тому що я вірив, що тоді хор міг дуже вдало піднятися, адже серіал мав всесвітню популярність. Це необхідно було використовувати!

Фото 4 — Запланований маркетинговий вибух. Як хор Гомін продає 300 квитків за 30 хвилин

Піар і маркетинг — це всього лиш інструменти, а таємниця успіху — бути швидким, реагувати на поточні обставини і мати стратегію. Розуміти, куди прямуємо і що нам потрібно. Застосовувати інструменти відповідно до поставленої цілі. Або стратегічно імпровізувати.

В один день хор став знаменитим. Яким чином багатомільйонні перегляди відбились на фінансових показниках — у вас збільшилися продажі, запрошення, партнерські відносини, гонорари?

— Раптово побачивши тенденцію до збільшення переглядів, усвідомили, що це вплине на продажі. Ми повинні були бути негайно готовими до наступних кроків, оскільки це та обставина, яка може застати будь-кого зненацька. Перегляди можна використати по-різному: просто отримувати задоволення від відео або влучно застосувати. Тут надзвичайно важливо було мати стратегію розвитку. Ми зрозуміли, що це може підсилити нашу стратегію. А наша стратегія — це гастролі та організація більшої кількості концертів, розвиток колективу та органного залу, до якого завітає нова публіка. Тому ми негайно реагували та одразу на прохання аудиторії додали додаткові концерти до кінця року. Квитки миттєво розкуповувалися. До речі, ми плануємо заходи на 3-4 місяці наперед, що в умовах воєнного стану дуже складно. Тим не менше, це надзвичайно важливо в умовах невизначеності — мати якісь зафіксовані речі.

У скільки разів збільшилася кількість концертів і у скільки разів збільшився продаж квитків?

— Квитки продаються за пів години.

А раніше скільки потрібно було часу, щоб реалізувати таку ж кількість квитків?

— Це були органічні продажі — квиток мали змогу придбати і за годину до концерту. Наші заходи завжди гарно продавалися, проте все залежить від концертної програми. В середньому квитки на хор Гомін продавалися протягом двох місяців. А після відео в TіkTоk — за пів години.

Фото 5 — Запланований маркетинговий вибух. Як хор Гомін продає 300 квитків за 30 хвилин

Наскільки збільшилася кількість концертів і реалізованих квитків у серпні та вересні?

— Наш концертний зал вміщує приблизно 300 осіб. Раніше хор організовував 5-8 виступ

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *