Український Механізм та Позики ERA: суть програм і прогрес України в їх реалізації.

“`html

  • Уляна Маслова

    журналістка

Єврокомісія

Ukraine Facility та ERA Loans — ключові міжнародні фінансові інструменти відновлення та реформ в Україні / Depositphotos

У проєкті державного бюджету на 2026 рік, який був узгоджений урядом для другого читання, передбачено надходження на рівні понад 2,8 трильйона гривень та витрати, що перевищують 4,8 трильйона гривень, що призводить до дефіциту в розмірі 1,9 трильйона гривень. Значну частину цього дефіциту планується покрити за допомогою міжнародної фінансової підтримки. У цьому контексті два міжнародні механізми — Ukraine Facility від ЄС та ініціатива ERA Loans — виступають як основні шляхи для покриття фінансового дефіциту та як інструменти для відновлення та проведення реформ.

Редакція Delo.ua розглянула, що саме передбачають ці програми.

Ukraine Facility — структура, механізм і План

Ukraine Facility — це програма фінансової допомоги Україні від Європейського Союзу, націлена на забезпечення макроекономічної стабільності, стимулювання підйому та сприяння євроінтеграційним перетворенням на період з 2024 по 2027 роки. Загальний обсяг цього механізму складає 50 мільярдів євро.

Структурно Ukraine Facility поділяється на три основні складові:

  • Пряма підтримка державного бюджету — 38,27 млрд євро.
  • Інвестиційний фонд — 6,97 млрд євро.
  • Технічна та адміністративна підтримка — 4,76 млрд євро.

Додатково, програма Ukraine Facility включає окремий План — стратегічний документ, який деталізує перелік реформ та показників. Він організований за трьома головними блоками:

1. Базові реформи

Цей блок націлений на підвищення ефективності державного апарату та інституційної дієздатності держави. Уряд концентрується на збільшенні професіоналізму та підзвітності держслужбовців, цифровізації управління, вдосконаленні системи управління державними фінансами. Важливими напрямками також залишаються реформування судової гілки влади для посилення незалежності правосуддя, а також боротьба з корупційними діяннями та відмиванням грошових коштів.

2. Економічні реформи

Цей напрямок орієнтований на створення умов для стабільного економічного підйому, залучення капіталовкладень та зміцнення фінансової системи. Програма передбачає розбудову фінансових ринків та людського потенціалу, розширення можливостей для внутрішніх і зовнішніх інвесторів, реформу децентралізації та регіональної політики, а також управління державними активами.

3. Секторальний розвиток

Блок охоплює основні напрями структурного розвитку економіки: посилення енергетичної безпеки та стійкості, модернізацію транспортної інфраструктури та логістики, підвищення продуктивності агропромислового комплексу та стимулювання переробної промисловості. Особлива увага приділяється розвитку критичних матеріалів, що мають велике значення для ЄС.

Головна операційна особливість Ukraine Facility — виплати проводяться щоквартально і залежать від виконання показників Плану для Ukraine Facility. Тобто, ЄС ухвалює рішення про кожен наступний транш після оцінювання прогресу за встановленими показниками: затверджені та впроваджені норми, створені контрольні механізми, реалізовані адміністративні та інституційні зміни.

ERA Loans — модель та обсяги

ERA (Extraordinary Revenue Acceleration) — ініціатива країн G7, яка передбачає надання Україні фінансової допомоги, що буде забезпечена за рахунок доходів від заморожених російських державних активів, які знаходяться в юрисдикціях країн-донорів (здебільшого в ЄС).

Орієнтовний обсяг ініціативи оцінюється в 50 мільярдів євро, при цьому внесок Європейського Союзу в межах цієї схеми складає близько 18,1 мільярда євро.

“Ці кошти дадуть змогу профінансувати пріоритетні статті видатків держбюджету в соціальній та військовій сферах, підтримати макроекономічну стабільність, відновити критично важливу інфраструктуру. Це необхідна та своєчасна інвестиція у підтримку фінансової стійкості України, нашої здатності ефективно протистояти противнику на передовій та забезпечувати соціальну сферу”, — відзначав міністр фінансів Сергій Марченко.

Що це означає для державного бюджету на 2026 рік

Разом взяті, ці дві ініціативи формують основу для часткового беземісійного покриття дефіциту держбюджету на 2026 рік, оскільки дають змогу закласти збільшення соціальних стандартів, інвестиційні програми та відновлення без повної передачі тягаря на внутрішні запозичення або монетарну емісію.

Проте, виплати пов’язані з виконанням реформ (показники Плану для Ukraine Facility) або з юридичним оформленням доходів від заморожених активів (ERA). Якщо показники не виконуються або юридичні процедури затягуються, частина ресурсів може надійти із затримкою.

Щоб краще зрозуміти масштаби цих ризиків та можливі варіанти реагування, Delo.ua провело розмову з фахівцями з фінансового сектору. Вони оцінили ймовірність затримок з фінансуванням, а також короткострокові заходи уряду в разі реалізації ризиків.

Михайло Демків, фінансовий аналітик інвестиційної групи ICU, підкреслює, що надходження іноземної допомоги є вирішальним для підтримки макроекономічної стабільності в Україні та її здатності протистояти агресору. У базовому сценарії розвитку подій інвестгрупи ICU передбачено отримання допомоги в обіцяних обсягах. За словами експерта, на випадок можливих затримок одним із запобіжників є міжнародні резерви НБУ — $46,6 млрд на початок жовтня.

“Національний банк має достатньо ресурсів, щоб діяти в подібній ситуації та тримати курс гривні під контролем. Проте, навіть у разі надходження коштів вчасно, НБУ буде вдаватися до незначного послаблення курсу національної валюти”, — додає Михайло Демків.

Координатор експертних груп Економічної експертної платформи, асоційований експерт “CASE Україна” Олег Гетман зауважує, що на даний момент Україна не виконала три ключові умови, через які вже не отримала близько 1,5 млрд євро за програмою Ukraine Facility. Мова йде про закон про територіальну організацію виконавчої влади (реформу децентралізації), удосконалення процесу відбору суддів Вищого антикорупційного суду та ухвалення закону про перезавантаження та реформування АРМА.

“До цього були прив’язані індикатори, і ми пропустили ці “маяки”. Уряд намагається домовитися про перенесення термінів, але факт залишається фактом — замість 4,5 млрд євро ми отримали тільки 3 млрд євро”, — зазначив Олег Гетман.

Експерт додає, що зазначені 1,5 млрд євро не “зникли”, а будуть надані Україні за умови, якщо держава виконає всі ключові показники програми Ukraine Facility.

Економіст пояснює, що загальний обсяг міжнародної підтримки залишається стабільним — близько 40 млрд доларів на рік і він формується з багатьох джерел: МВФ, Світовий банк, ERA Loans, Ukraine Facility, пряма допомога країн та інше. Якщо один із каналів фінансування тимчасово припиняється, Міністерство фінансів зазвичай компенсує нестачу за рахунок інших джерел.

“Якщо ми недоотримуємо кошти з одного джерела, Мінфін намагається це перекрити з іншого джерела. Якщо ж усі джерела вичерпуються, тоді Мінфін збільшує привабливість ОВДП, військових облігацій, і отримує ці позики на внутрішньому ринку під значно вищий відсоток”, — пояснив експерт.

Олег Гетман вважає, що у разі затримок з фінансуванням найбільш вразливими можуть бути програми соціальної підтримки та економічної діяльності, тоді як оборона залишається безумовним пріоритетом.

На думку експерта, навіть можливе відтермінування окремих траншів не становить серйозної загрози для макростабільності, оскільки НБУ має рекордні золотовалютні резерви і може стримувати курс ще роками абсолютно безболісно для себе.

“Втрати чи відтермінування у межах півтора-двох мільярдів не матимуть суттєвого впливу на макростабільність. Україна залишається в центрі уваги партнерів, і фінансова підтримка буде продовжуватися”, — додав Олег Гетман.

Заступник директора з торгівлі цінними паперами інвесткомпанії Dragon Capital Сергій Фурса підкреслює, що міжнародна допомога в межах $40–44 млрд на рік є ключовим фактором фінансової стабільності України.

“Без цієї допомоги у 2025 році ми б мали серйозну фінансову кризу. Поточний рівень життя та стабільність економіки зберігаються виключно завдяки підтримці наших західних партнерів. На 2025 рік це забезпечувалося переважно грошима ERA, а також частково — Ukraine Facility”, — пояснив Сергій Фурса.

Експерт зазначає, що у 2026 році обсяг фінансування за ініціативою ERA залишився невеликим, тоді як за програмою Ukraine Facility необхідно завершити виконання низки реформ. На його думку, наявних ресурсів все одно буде недостатньо для покриття майбутніх потреб, тому вирішальним фактором стане прийняття рішення щодо репараційного кредиту. Саме він може стати гарантією фінансової стійкості України на кілька наступних років.

Сергій Фурса наголошує, що серед усіх напрямів співпраці з міжнародними партнерами найважливішими залишаються антикорупційна політика та детінізація економіки.

“Це те, що зараз необхідно. Плюс — те, що буде основою програми МВФ в найближчі роки. Поки триває війна, Україна буде повністю залежати від зовнішньої допомоги — і це абсолютно нормально, адже без неї держава не змогла б самостійно витримати таке навантаження”, — підсумовує Сергій Фурса.

Нагадаємо, у вересні Європейська комісія узгодила поправки до “Плану України” — дорожньої карти реформ, виконання яких є умовою для отримання фінансування від ЄС в рамках програми Ukraine Facility на 50 млрд євро.

Європейська комісія розробила план, який дозволить урядам ЄС використовувати до 185 мільярдів євро — більшу частину з 210 мільярдів євро російських суверенних активів, які наразі заморожені в Європі. Мова йде про механізм, який не передбачає прямої конфіскації.

Просування європейської ініціативи наразі сповільнюється через позицію Бельгії, де зберігається більшість активів.

Сполучені Штати повністю підтримують наміри Європейського Союзу використати заморожені російські активи для підтримки України та припинення війни з Росією.

“`

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *